خبرگزاری دی

WWW.DAY NEWS .TK

Email: daynews2@yahoo.com
علیرضا
:نويسنده خبر
--------------------- کد خبر: 400 ----------------------
بيشترين كاهش بارش در شمال استان اصفهان

رييس اداره هواشناسي كاشان گفت : شمال استان اصفهان طي هشت ماه اول سال زارعي 89-88 بيشترين كاهش بارش را داشته است.
اسلامي با اعلام خبر به پورتال خبري كاشان گفت : طي اين مدت ميزان بارش در اغلب شهرستانهاي استان اصفهان در حد نرمال با كمي كمتر از نرمال بوده است  بطوريكه بيشترين افزايش بارش در نواحي مركزي و جنوب استان بوده است .
وي افزود : عليرغم افزايش نسبي بارش نسبت به سال گذشته و بلند مدت ، توزيع نامناسب زمان بارش ،  تغيير در الگوهاي بارشي از فصل زمستان به بهار ، افزايش نسبي دما در زمستان سال گذشته و عدم ذخيره برف مناسب در سرچشمه ها و منابع آبي استان مشكلاتي  را در بخش هيدرولوزي و كشاورزي ايجاد كرده است .
اسلامي سرمازدگي شكوفه هاي زودرس بهاري ، حمله آفات ، شرايط نامناسب برداشت ديم و عدم ذخيره برف مناسب  به علت خشكسالي هاي دو سال گذشته را از جمله  اين مشكلات ذكر كرد .
وي با تاكيد بر وضعيت بحراني منابع آبي از كاهش تدريجي ورودي سدهاي استان طي سه ماه آينده خبرداد .
اسلامي همچنين بروز توفان و گردو خاك  را ناشي ازاثرات خشكسالي دانست و افزود : خشكسالي هاي اخير به ايران محدود نبوده و كشورهاي همسايه در خاورميانه به ويژه كشورهاي واقع در غرب ايران را نيز به شدت تحت تاثير قرارداده است .
 وي يكي از پيامدهاي خشكسالي  راكاهش پوشش گياهي و روطوبت خاك  اعلام كرد و افزود :  با زياد شدن مقدار خاك نرم در مراتع و زمين هاي زارعتي و بيابانها پتاسيل ايجاد گردوخاك در هنگام وزش باد افزايش مي يابد و آستانه سرعت باد مورد نياز براي برخواستن گردو خاك به هوا كاهش مي يابد .
به گفته وي آستانه برخواستن گردوخاك بر روي دشت عراق حدود 6 تا 7 متر برثانيه محاسبه شده است .
اسلامي با اشاره به اينكه وزش با در سامانه هاي جوي با رطوبت كم ، از سامانه هاي جوي مرطوب و بارش زا بيشتر است افزود :  اين امر با افزايش ميانگين سرعت باد در ايران همراه است و موجب افزايش رخداد طوفان بر روي كشورهاي خاورميانه است .
وي افزود : جريانات غالب غربي در لايه هاي مجاور سطح زمين تا سطوح مياني جو و حركت گرد و خاك حاصل از اين طوفانها به سوي نيمه غربي كشور ، موجب پديده گرد و خاك غليظ در  بيشتر استانهاي كشور  به ويژه خوزستان شده است .

 

چاپ خبر

 

Free Web Hosting