خبرگزاری دی

WWW.DAY NEWS .TK

Email: daynews2@yahoo.com
حسین قطنی باف
:نويسنده خبر
--------------------- کد خبر: 401 ----------------------
قيل و قال مدارس فوتبال

همزمان با تعطيلات تابستانی مدارس ، برخي از خانواده هاي کاشاني بنابر علاقه يا اصرار فرزندان خود ، آنها را در مدارس فوتبال نام نويسي مي کنند .
در اين ميان ، برخي مدارس فوتبال غيرمجاز ، با استفاده ابزاري از نام برخي فوتباليست ها يا مربيان و باشگاههاي مشهور ، خانواده ها و فرزندانشان را براي عضويت در  آن مدرسه ، تحريك و ترغيب مي کنند ؛ در حالي که اين نام ها صرفاً تبليغاتي دروغ و واهي است ، چرا که در مدت برگزاري كلاس هاي فوتبال از آنچه در اقلام تبليغي وعده آن داده مي شود خبري نيست .
معمولا نام ملي پوشان پيشين و مربيان و باشگاههاي محبوب ،  سود و منفعت اين گونه مدارس فوتبال را تامين مي كند و آغاز پر جنب و جوشي را براي صاحبان آنها رقم مي زند .
واقعيت ها نشان مي دهد كه بیشتر مدارس فوتبال در همه زمينه ها با استانداردهاي جهاني فاصله بسياري دارند و بيش از آن كه محلي براي آموزش و يادگيري دانش آموزان و نوجوانان و نونهالان باشند ، محلي براي سرگرمي و تلف كردن اوقات فراغت آنها هستند .
يک مدرسه فوتبال " استاندارد و مجاز " ، مرکزي آموزشي براي کودکان و نوجوانان سنين 6 تا 16 سال است که طبق آيين نامه ، مجوز فعاليت از هيئت فوتبال استان و شهرستان را اخذ کند .
مدارس فوتبال مجاز به منظور : گسترش و توسعه ورزش فوتبال در ميان کودکان و نوجوانان - آموزش پايه و علمي فوتبال - شناسايي و کشف استعداد هاي برتر در سنين پايين و زمينه سازي براي شکوفايي آن -  غني سازي اوقات فراغت نونهالان و نوجوانان با ايجاد محيطي سالم ، جذاب و شاد با فوتبال براي آنان تاسيس مي شود .
اين مدارس به دو نوع فصلي و دائمي تقسيم مي شوند :
مدارس فصلي ، مدارسي هستند که هر ترم آن شامل 8 هفته فعاليت آموزشي ( عملي و تئوري و نمايش فيلم هاي آموزشي ) است و در هر هفته 3 جلسه 90 دقيقه اي با رعايت سرفصل هاي آموزشي فدراسيون فوتبال برگزار مي کنند .
مدارس دائمي هم مدارسي هستند که حداقل 3 ترم در سال فعاليت مي کنند و هر ترم آن شامل 10 هفته فعاليت آموزشي ( عملي و تئوري و نمايش فيلم هاي آموزشي ) است و در هر هفته 3 جلسه 90 دقيقه اي با رعايت سرفصل هاي آموزشي فدراسيون فوتبال برگزار مي کنند .
بر اساس تحقيقي در پيرارسال  42 و 8 دهم درصد از مدارس فوتبال ، دايمي بودند و  57 و 2 دهم درصد نيز به صورت فصلي فعاليت مي کردند .
بيشتر فوتبال آموزان هم در رده سني 13 الي 14 سال قرار داشتند  .
محمد علیزاده رئیس آکادمی ملی فوتبال می گوید :  بیش از 7 هزار فوتبال آموز  هم اکنون در بیش از 700 مدرسه فوتبال رسمی در کشور عضویت دارند .
بر اساس آمارها ، استان اصفهان بيش از ساير استانها و بیش از 22 هزار نفر فوتبال ، فوتبال آموز دارد  .
شهرستان کاشان هم از این قافله عقب نمانده است و در سال های اخیر 12 مدرسه فوتبال در این شهرستان شروع به کار کرده عكس تزئيني است و ريطي به مطلب ندارداند که 10 مدرسه در زمین چمن و 2 مدرسه در سالن سرپوشیده فعالیت می کنند .
حسن حیدریان ، معاون مدیرکل و رئیس سازمان تربیت بدنی شهرستان کاشان در این زمینه با انتقاد از تاسیس مدارس غیرمجاز فوتبال می گوید : عده ای به قصد کسب سود ، با سوء استفاده از نام و عنوان بازیکنان و مربیان و باشگاههای مشهور در تبلیغات خود ، بصورت مقطعی تاسیس و پس از مدتی تعطیل می شوند .
وی می افزاید : این مدارس که به خوبی و درستی مدیریت نمی شوند نه فقط به توسعه فوتبال کمکی نمی کنند بلکه فعالیت های آنها به ضرر فوتبال نیز تمام می شود.          
حیدریان می گوید : بر همین اساس امسال در راستای توسعه و ساماندهی مدارس ورزشی اعم از فوتبال و ... به طور قانونی از فعالیت های موازی با اداره تربیت بدنی و فعالیت هایی که مغایر با سیاست های تربیت بدنی باشد جلوگیری می کنیم .
به گفته وی  اخیراً  در جلسه کارگروه ورزش شهرستان کاشان بر ساماندهی فعالیت های ورزشی فصل تابستان با محوریت اداره تربیت بدنی تاکید و مقرر شده این اداره به فعالیت دستگاهها در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشد.  
رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان کاشان تاکید می کند : هیئت فوتبال کاشان امسال ، آیین نامه ملی مدارس فوتبال را که پارسال تصویب شد به متقاضیان تاسیس این مدارس ابلاغ کرده است و متقاضیان باید پیش از تاسیس این مدارس ، از تربیت بدنی و هیئت فوتبال مجوز بگیرند .
رئیس تربیت بدنی شهرستان کاشان می گوید  : در طرح ساماندهی مدارس فوتبال ، فدراسیون فوتبال ، برای فوتبال آموزان گواهینامه صادر می کند ، علاوه بر این شهریه ها و سایر هزینه های این مدارس سامان می یابد .
وی از خانواده های کاشانی می خواهد پیش از نام نویسی فرزندانشان در مدارس فوتبال ، مجاز یا غیرمجاز بودن فعالیت این مدارس را از اداره تربیت بدنی و هیئت فوتبال شهرستان پرس و جو کنند .  
حیدریان یکی از اهداف ساماندهی مدارس فوتبال را استعدادیابی فوتبال آموزان می داند و می گوید  : اگر در این مدارس ، عكس تزئيني است و ريطي به مطلب نداردورزشکار مستعدی شناسایی شد باید آن را هدایت کرد تا پس از تعطیلات تابستان برای فعالیت حرفه ای به هیئات ورزشی و باشگاههای ورزشی معرفی شوند . 
پدر و مادري كه به همراه فرزندشان براي ثيت نام به يكي از مدارس فوتبال كاشان مراجعه كرده است از تبليغات كاذب مدارس در خصوص حضور فلان بازيكن سرشناس و به همان مربيان نام آشناي كشور گلايه دارد و
آنها مي گويند سال گذشته فرزندمان را دريكي از مدارس فوتبال كه تبليغات وسيعي براي حضور مربي نام آشنايي  داشتند ثبت نام كرديم و در مراسم افتتاحيه اين مدرسه فوتبال مربي مذكور حضور داشت و ساعتي را با بچه ها كاركرد اما از روز بعد تا انتها ديگر خبري از مربي مذكور نبود.
يك شهروند آگاه ديگر نيز از شلوغي مدارس فوتبال و كمبود امكانات در اين مدارس كه مدارس رسمي فوتبال هم هستند گلايه مي كرد .
اين شهروند كاشاني مي گفت : در يك مدرسه فوتبال كه يك زمين چمن در اختيار بيش از 200 نفر هنر آموز توسط چهار مربي  در يك وجب جا اموزش داده مي  شوند .
به گفته وي اگر 200 نفر بچه را در يك زمين فوتبال رها كني ديگر جايي براي نشستن هم نخواهند داشت چه برسد به اينكه بخواهند تكنيك هاي فوتبال را آموزش بييند.
اين شهروند كاشاني مي افزايد : به دليل اينكه سقفي براي پذيرش هنرجو در مدارس فوتبال تعيين نشده  اين مدارس براي سود بيشتر هرچقدر مراجعه كننده داشته باشند پذيرش و ثبت نام مي كنند . 

کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال  هم 8 خرداد امسال در گفت و گو با موج از برخورد قاطع با مدارس فوتبال غيرمجاز خبر داد و گفت  :  فدراسيون فوتبال تمام مدارس فوتبال را در کل كشور شناسایی كرده است .
وی افزود :  حدود  200 تا 300 مدرسه فوتبال غير رسمي در کشور وجود دارند که
اين مدارس باید زير نظر هيات‌هاي فوتبال به فعاليت خود ادامه دهند .
حاج حسین ذراتی کارشناس اداره تربیت بدنی هم می گوید : اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان به هیئات فوتبال شهرستان ها عكس تزئيني است و ريطي به مطلب نداردبرای صدور جواز تاسیس مدارس فوتبال تفویض اختیار کرده است .
وی با بیان این که هم اکنون 5 مدرسه فوتبال در شهرستان کاشان مجوز فعالیت دارند 
می افزاید : از سازمان رفاهی و تفریحی ، آموزش و پرورش و ادارات دیگر شهرستان نیز که زمین یا سالن ورزشی در اختیار دارند خواسته شده است ، این امکانات را با هماهنگی اداره تربیت بدنی در اختیار مدارس مجاز فوتبال  قرار دهند .
به گفته وی : امسال با 2 مدرسه فوتبال غیرمجاز در شهرستان کاشان برخورد شده و از مدیران مدارس فوتبال خواسته شده است تا در تبلیغات خود از وعده های عوامفریبانه پرهیز کنند در غیر اینصورت با آنان برخورد خواهد شد .        
به هر حال جدای از قانونمند کردن فعالیت مدارس فوتبال و نظارت بیشتر بر کار آنها ، خانواده ها نیز بايد بی اعتنا به تبلیغات فریبنده برخی از مدارس فوتبال ؛ فرزندانشان را  به مدارس فوتبال با عملكردي صحيح و منطقي بفرستند و در این زمینه با اداره تربیت بدنی همکاری جدی داشته باشند . 
بايد شرايط به گونه اي باشد تا نونهالان ، نوجوان و جوانان با خيالي آسوده در مدارس فوتبال حضور يابند تا چنانچه استعدادي در وجود آنان بود رشد كند .
البته اين را نبايد فراموش كرد كه قرار نيست همه كساني كه به مدارس فوتبال مي روند در آينده ستاره هاي فوتبال ايران تبديل شوند .

 

چاپ خبر

 

Free Web Hosting