امروز شنبه 29 ارديبهشت 1403 اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
 
منوي اصلي
 
 

صفحه اصلي

اجتماعي

اقتصادي

ورزشي

سياسي

فرهنگي

درباره ما

تماس با ما

نسخه موبایل

 
 
تصوير روز
 
 

 
 
پيوند با ساير سايت ها
 
 

خبرگزاري ايرنا

خبرگزاري فارس

خبرگزاري مهر

پورتال خبري كاشان

موسسه فرهنگي تبيان

پي سي لـــرهاست

پایگاه فرهنگی مذهبی لتحر

 
 
جستجو در سایت
 
 
جستجو در :
 
 
آخرین نظرات خوانندگان
 
 
احسان:پرسپولیس
حامد:بابا مگه یه مدیر سایت چقدر وقت و قدرت داره که میتونه دو سه تا سایت رو مدیریت کنه تازه واسه خودشم میخواد بسازه!یکی هم واسه ما بساز!!!
محمد:فقط مسی
mohsen-a-arani tehran:merc ke darid farhang sazi mikonid
داوود .:خبری بسیار خوبی بهمون گفتی و من خیلی خوشحالم.فقط اگه زمان اکران ای فیلما میگفتید تشکر میکردم
 
     
مشروح خبر
 
گروه فرهنگي ........................................................... بازديد از اين خبر:113
ارتباط ميراث فرهنگي ايران با موزه بريتانيا قطع شد
 
 

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از قطع ارتباط ميراث فرهنگي ايران با موزه بريتانيا خبر داد و گفت: به علت عدم انتقال منشور كوروش به ايران از موزه بريتانيا به يونسكو شكايت مي‌كنيم و از فردا ارتباطمان را با اين موزه قطع خواهيم كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس حميد بقايي ظهر امروز در نشست خبري ضمن اشاره به تعهدات موزه بريتانيا در انتقال منشور كوروش به ايران اظهار داشت: در دور اول قرار بود منشور كوروش شهريور امسال به ايران منتقل شود كه اين اتفاق نيفتاد و سازمان ميراث فرهنگي طي نامه‌اي به موزه بريتانيا اعلام كرد كه ارتباطمان را با اين موزه قطع خواهيم كرد.
وي گفت: در طي اين موضوع مسئول خاورميانه موزه بريتانيا آبان امسال به تهران آمد و صورتجلسه‌اي را تنظيم كرد كه مقرر شد 16 ژانويه منشور كوروش به مدت 3 ماه در تهران به نمايش گذاشته شود.
وي ادامه داد: طي اين تعهد موزه بريتانيا، موزه ملي ايران كه قرار بود محل نمايش منشور كوروش باشد سيستم‌هاي حفاظتي خود را تغيير داد و هزينه‌اي بالغ بر 200 ميليون تومان را متحمل شد اما موزه بريتانيا بعد از مدتي پس از حوادث روز عاشورا در ايران طي نامه‌اي به رئيس موزه ملي ايران اعلام كرد كه دوباره براي فرستادن منشور كوروش به ايران معذور هستند.
بقايي گفت: پس از آن پيگيري‌ها مجدداً آغاز شد و آنها اعلام كردند كه قطعاتي از منشور كوروش پيدا شده و قرار است منشور همراه با 4 قطعه پيدا شده به ايران منتقل كنند.
معاون رئيس جمهوري ادامه داد: در آخرين پيگيري‌هايي كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي انجام شد مدير كل بين‌الملل اين سازمان نامه‌اي را خطاب به مدير موزه بريتانيا ارسال كرد كه در آن مهلت 2 هفته‌اي براي موزه بريتانيا تعيين شد تا اين منشور را به ايران منتقل كنند، اين مهلت فردا به اتمام مي‌رسد.
بقايي با بيان اينكه عملكرد موزه بريتانيا درباره تعهداتش نسبت به انتقال منشور كورش به ايران كاملاً سياسي است اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران در حال حاضر رسماً اعلام مي‌كند كه از فردا هيچگونه ارتباطي با موزه بريتانيا نخواهد داشت و نامه‌اي را به تمام موزه‌هاي دنيا ارسال مي‌كند كه حتماً قبل از انعقاد قرارداد با موزه بريتانيا تأييديه‌اي را از وزارت خارجه بريتانيا داشته باشند چون عملكرد موزه بريتانيا درباره تعهداتش كاملاً سياسي است.
وي در ادامه به موضوع شكايت از موزه بريتانيا در يونسكو اشاره كرد و گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي برپايي نمايشگاهي از منشور كوروش در ايران هزينه‌هايي را متحمل شده است كه براي جبران اين هزينه‌ها از موزه بريتانيا به يونسكو شكايت مي‌كند.
وي درباره خبري كه طي روزهاي اخير از مسئولان موزه بريتانيا در رسانه‌ها منتشر شد كه آنها توافقات با ايران براي انتقال منشور كوروش را تصويب كرده بودند گفت: اين موضوع اصلاً صحت ندارد چون تمام توافقات در ايران به صورت مستند موجود است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره فرضيه وجود 10 منشور مشابه منشور كوروش نيز تأكيد كرد اين موضوع قابل پيگيري است كه در همين راستا به پژوهشگاه ميراث فرهنگي اعلام كرده‌ايم كه وجود 10 منشور كوروش را بررسي كند چون منشور كوروش فرمان حكومتي بوده و قاعدتاً ممكن است نمونه‌هاي ديگري از آن نيز وجود داشته باشد.
بقايي در مورد موضوع تعاملاتي كه با موزه بريتانيا تاكنون داشته باشيم تصريح كرد: در زمينه قطع ارتباط ايران با موزه بريتانيا قطعاً موزه بريتانيا ضرر خواهد كرد چون هيئت‌هاي كاوش آنها به ايران فرستاده مي‌شدند و سمينارها و نمايشگاه‌هايي نيز در بريتانيا برگزار مي‌شد كه از اين پس ديگر اين تعاملات وجود نخواهد داشت.
بقايي تصريح كرد: موضع انگليس در حال حاضر درباره منشور كوروش نسبت به ماه‌هاي اخير بسيار تضعيف شده است.

*لغو اعزام تورهاي گردشگري به برخي كشورهاي همسايه

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از لغو اعزام برخي تورهاي گردشگري به دو كشور همسايه خبر داد و گفت: در راستاي برپايي برنامه‌هاي ضد فرهنگي در 2 كشور همسايه ايران همزمان با رحلت حضرت رسول (ص) و امام رضا (ع) برخي آژانس‌هاي گردشگري اقدام به فروش بليت و برپايي تور در اين زمان‌ها كرده بودند كه طي بخشنامه‌اي به تمام آژانس‌ها اعلام كرده‌ايم از 22 تا 26 بهمن تمام تورها به اين 2 كشور ممنوع مي‌شود.
بقايي افزود: چنانچه آژانس مسافرتي توري به اين دو كشور در اين زمان اعلام شده برپا كند مجوز آژانس لغو خواهد شد.

*تعليق 15 آژانس گردشگري در پي برپايي فستيوال تورهاي نوروزي

بقايي در ادامه با اشاره به برپايي فستيوال تورهاي نوروزي و برخي شرايط موجود در يك فستيوال از تعليق مجوز 15 آژانس گردشگري خبر داد و گفت: به تمام دفاتر خدمات مسافرتي و آژانس‌هاي گردشگري اعلام كرده‌ايم كه بايد علاوه بر تعهداتي كه به سازمان ميراث فرهنگي دارند به تعهدات ساير دستگاه‌ها نيز عمل كنند.
بقايي ادامه داد: اين نمايشگاه توسط بخش خصوصي اجرا شده بود و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تنها مجوز تخصصي آن را صادر كرده بود و نحوه اجرا بر عهده ساير دستگاه‌ها از جمله اداره اماكن بوده است.

*10 پرونده ميراث معنوي در يونسكو ثبت مي‌شود

بقايي از ثبت 10 پرونده ميراث معنوي در يونسكو خبر داد و گفت: اين پرونده‌ها شامل آيين‌هاي ازدواج اقوام ايراني،‌ غذاهاي سنتي اقوام ايراني، لباس اقوام ايراني، طب گياهي، تكنيك‌هاي دريانوردي ايران در خليج فارس، تكنيك‌هاي كشاورزي بومي ايرانيان، موسيقي سنتي اقوام ايراني، تكنيك‌هاي معماري سنتي ايراني، خوشنويسي و پرده‌خواني و نقالي است.
وي در ادامه افزود: 5 پرونده در مرحله اول به ثبت خواهد رسيد كه پيش از ثبت در يونسكو نيازمند ثبت ملي در كشور است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: برخي از اين پرونده‌ها در داخل كشور نيز بايد توسعه داده شوند كه به طور نمونه بايد در رستوران‌هاي مهم كشور پرده‌خواني و نقالي راه بيفتد.

*ثبت مساجد تاريخي در يونسكو

بقايي از ثبت پرونده مساجد تاريخي در حوزه ميراث ملموس در يونسكو خبر داد و گفت: مسجد امام اصفهان، مسجد ساوه و ... از جمله اين مساجد هستند.

*برج جهان‌نما طي روزهاي آينده تخريب مي‌شود

بقايي درباره تخريب يك طبقه از برج جهان‌نما تصريح كرد: طي روزهاي آينده يك طبقه از برج جهان‌نما تخريب خواهد شد.

*موزه ملي موزه باستان‌شناسي نيست

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره تغيير مدير موزه ملي ايران گفت: متأسفانه برخي‌ها فكر مي‌كنند موزه ملي ايران موزه باستان‌شناسي است در حالي كه اين موزه محل نگهداري اشياي فرهنگي - تاريخي، آثار باستان شناسي، نسخ خطي، مردم شناسي و ... است.
بقايي افزود: بسياري از موزه‌هاي فعلي بايد در زيرمجموعه موزه ملي ايران قرار گيرند و تمام اشياي تاريخي درجه يك كشور در اين موزه نگهداري شوند.
وي درباره مدير جديد موزه ملي ايران گفت: مديريت فردي كه به عنوان مدير موزه منصوب مي‌شود حائز اهميت است نه اينكه آن فرد در چه رشته‌اي تحصيل كرده است به طوري كه اگر فردي باستان شناسي خوانده باشد نمي‌تواند به موضوعات فرهنگي، مردم شناسي و ... تسلط داشته باشد يا بالعكس.

*خانه‌هاي جهانگردي فرهنگسراي گردشگري شدند

سيد رضا موسوي، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در اين نشست از ارتقاي خانه‌هاي جهانگردي در استانها خبر داد و گفت:‌ اين خانه‌ها تبديل به فرهنگسراهاي گردشگري مي‌شوند كه در آنها آموزش‌هاي متعددي در زمينه هتلداري، گردشگري و ... به عموم مردم ارائه خواهد شد.
 
 
چاپ خبر
شنبه17بهمن1388 - 52 :19 نويسنده:علیرضا
 
 

نظرات كاربران در مورد اين خبر

نظري در مورد اين خبر ثبت نشده است!!!

نظر شما درباره اين خبر
نام
نظر شما

 

 
     

 

رفتن به بالا Designer: ARA صفحه اصلی ارتباط با ما درباره ما
Copy Right © 2009 Day News ,All Right Reserved
Free Web Hosting