امروز پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
 
منوي اصلي
 
 

صفحه اصلي

اجتماعي

اقتصادي

ورزشي

سياسي

فرهنگي

درباره ما

تماس با ما

نسخه موبایل

 
 
تصوير روز
 
 

 
 
پيوند با ساير سايت ها
 
 

خبرگزاري ايرنا

خبرگزاري فارس

خبرگزاري مهر

پورتال خبري كاشان

موسسه فرهنگي تبيان

پي سي لـــرهاست

پایگاه فرهنگی مذهبی لتحر

 
 
جستجو در سایت
 
 
جستجو در :
 
 
آخرین نظرات خوانندگان
 
 
احسان:پرسپولیس
حامد:بابا مگه یه مدیر سایت چقدر وقت و قدرت داره که میتونه دو سه تا سایت رو مدیریت کنه تازه واسه خودشم میخواد بسازه!یکی هم واسه ما بساز!!!
محمد:فقط مسی
mohsen-a-arani tehran:merc ke darid farhang sazi mikonid
داوود .:خبری بسیار خوبی بهمون گفتی و من خیلی خوشحالم.فقط اگه زمان اکران ای فیلما میگفتید تشکر میکردم
 
     
مشروح خبر
 
گروه اجتماعي ........................................................... بازديد از اين خبر:183
عمليات فيزيكي طرح رصدخانه ملي ايران در كاشان آغاز می شود
 
 
مدير اجرايي طرح رصدخانه ملي ايران از آغاز عمليات فيزيكي اين طرح به عنوان بزرگترين طرح ملي كشور از اواسط سال 90 در كاشان خبر داد.احمدرضا هاموني حقيقت در جمع خبرنگاران اين شهرستان ساخت و راه‌اندازي اولين تلسكوپ تحقيقاتي كشور را از اهداف اين طرح خواند.
وي اعتبار مورد نياز براي ساخت اين تلسكوپ را 20 ميليون دلار برآورد و تصريح كرد: اين تلسكوپ بر اساس طراحي‌هاي اوليه يك تلسكوپي از گروه كلاس دو متر است كه اين گروه از تلسكوپ‌ها قطر آينه‌اي بين دو تا چهار متر و قطر آينه اين تلسكوپ 340 سانتيمتر است.
به گفته وي برآورد زماني براي اجراي طرح رصدخانه ملي ايران بين هفت تا 10 سال است كه با توجه گذشت دو سال از آغاز اين طرح كه شامل بررسي مطالعاتي اين طرح است اجراي كامل آن تا هشت سال ديگر به طول مي‌انجامد.
هاموني حقيقت اصولي‌ترين مراحل اين طرح را شامل ساخت تلسكوپ تحقيقاتي، تاسيسات و ساختمان‌هاي مورد نياز برشمرد و خاطرنشان كرد: مطالعات مكان‌يابي براي اجراي طرح ملي رصدخانه ايران از هفت سال گذشته شروع شده و بر اساس مطالعات صورت گرفته دو قله موجود در شمال غربي و جنوب غربي كاشان به عنوان مناسب‌ترين مكان انتخاب شد.
وي از اين دو قله به عنوان سرمايه نجومي كشور و دانش بشري نام برد و گفت: اين دو مكان نه‌تنها بي‌نظير است بلكه در منطقه 2 هزار و 500 كيلومتر از جزاير قناري تا هندوستان به دليل شرايط آب و هوايي نقطه ديگري براي راه‌اندازي تلسكوپ تحقيقاتي وجود ندارد.
مدير اجرايي طرح رصدخانه ملي ايران امكان ديد مناسب آسمان و كم بودن تعداد شب‌هاي ابري در اين دو نقطه را از ويژگي‌هاي مطلوب آن دانست و اضافه كرد: در يكي از اين دو نقطه تلسكوپ اپتيكي رصدخانه ملي ايران نصب مي‌شود و قله ديگر براي پاينده نجوم كشور حفظ مي‌شود.
وي اين طرح را داراي دو رويكرد فني و اجتماعي فرهنگي ذكر و خاطرنشان كرد: با توجه به استقرار اماكن مسكوني شهرها در كنار ارتفاعات و مزاحمت تابش نور از اين شهرها به آسمان و تاثير نامطلوب آن بر روي كيفيت تلسكوپ‌ها لذا در قالب رويكرد دوم اين طرح تلاس مي‌شود با كمك دستگاه‌هاي غيردولتي و مردم‌نهاد در اين گونه شهر‌ها نوري ايجاد شود كه براي تلسكوپ‌ها آلودگي نوري ايجاد نكند.
هاموني حقيقت با اشاره به حمايت دولت در راستاي سرعت بخشيدن به پيشرفت اين طرح يادآور شد: با همكاري استانداري اصفهان و فرمانداري ويژه كاشان مرحله تملك زمين براي اجراي اين طرح به مراحلي خوب و قابل توجهي رسيده است.
وي با اشاره به استفاده از متخصصان داخلي و خارجي براي اجراي اين طرح ملي يادآور شد: براي اجراي اين طرح كه در سه كميته علمي، فني مهندسي و اجرايي تعريف شده است 12 نفر و با حضور رضا منصوري به عنوان مجري طرح زير نظر پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي كشور فعاليت دارند
 
 
چاپ خبر
دوشنبه10خرداد1389 - 16 :12 نويسنده:علیرضا
 
 

نظرات كاربران در مورد اين خبر

نظري در مورد اين خبر ثبت نشده است!!!

نظر شما درباره اين خبر
نام
نظر شما

 

 
     

 

رفتن به بالا Designer: ARA صفحه اصلی ارتباط با ما درباره ما
Copy Right © 2009 Day News ,All Right Reserved
Free Web Hosting