امروز شنبه 29 ارديبهشت 1403 اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
 
منوي اصلي
 
 

صفحه اصلي

اجتماعي

اقتصادي

ورزشي

سياسي

فرهنگي

درباره ما

تماس با ما

نسخه موبایل

 
 
تصوير روز
 
 

 
 
پيوند با ساير سايت ها
 
 

خبرگزاري ايرنا

خبرگزاري فارس

خبرگزاري مهر

پورتال خبري كاشان

موسسه فرهنگي تبيان

پي سي لـــرهاست

پایگاه فرهنگی مذهبی لتحر

 
 
جستجو در سایت
 
 
جستجو در :
 
 
آخرین نظرات خوانندگان
 
 
احسان:پرسپولیس
حامد:بابا مگه یه مدیر سایت چقدر وقت و قدرت داره که میتونه دو سه تا سایت رو مدیریت کنه تازه واسه خودشم میخواد بسازه!یکی هم واسه ما بساز!!!
محمد:فقط مسی
mohsen-a-arani tehran:merc ke darid farhang sazi mikonid
داوود .:خبری بسیار خوبی بهمون گفتی و من خیلی خوشحالم.فقط اگه زمان اکران ای فیلما میگفتید تشکر میکردم
 
     
مشروح خبر
 
گروه فرهنگي ........................................................... بازديد از اين خبر:97
موسيقي اصيل ايراني مديون تعزيه است
 
 

يكي از اساتيد مسلم و پيشكسوت تعزيه‌خواني كشور گفت: موسيقي اصيل ايراني وامدار و مديون تعزيه است.

به گزارش خبرگزاري فارس از كاشان، محمد رضايي جمعه‌شب در حاشيه برگزاري مراسم تعزيه‌خواني چكيده ماتم در محمدآباد آران‌وبيدگل در جمع خبرنگاران افزود: بكارگيري انواع موسيقي سنتي در هنر آئيني تعزيه در ماندگاري آن نقش بسزايي داشته‌است.
وي با اشاره به تاريخچه تعزيه در ايران و انتقاد از ناشناخته بودن تعزيه و كمبود اجراي مجالس مداوم و مستمر آن در كاشان به‌عنوان مهد تعزيه كشور تصريح كرد: تعزيه ايران براي نخستين بار با كتابت نسخه‌هاي مجالس تعزيه در كاشان توسط مير عزاي كاشي شكل گرفته است.
به گفته وي ميرغم كاشي صاحب نسخه‌هاي قديمي و نوه‌اش سيدمصطفي يكي از موسيقيدانان و نوازندگان سازهاي تعزيه و سازنده آهنگ زنگ كاروان از ديگر مفاخر و بزرگان تعزيه در كاشان هستند كه مرغوب‌ترين و قديمي‌ترين نسخ تعزيه در ايران نسخه‌هاي مير عزا معروف به "تهران " است.
رضايي خاطرنشان كرد: با وجود اين سابقه و پيشينه غني در كاشان اما اين شهرستان جايگاه اصيل و قديمي خود را در شناسايي و اجراهاي مطلوب هنر آييني مذهبي حفظ نكرده است گرچه در حال حاضر در بعضي از شهر و روستاهاي اين شهرستان مجالس تعزيت و سوگواري ابا عبدالله توسط بعضي گروه‌هاي تعزيه‌‌خواني در ايام محرم اجرا مي‌شود، اما مطلوب نيست.
وي گفت: حمايت مسئولان و مشاركت و همراهي مردم مناطق مختلف كاشان در برگزاري مجالس تعزيه با توجه به علاقمندي جوانان و نوجوانان مناطق حومه اين شهرستان به اين مراسم يكي از راهكارهاي احياء و ماندگاري هنر اصيل و قديمي نعزيه در كاشان است تا اين شهرستان سرآمد اجراي تعزيه در سراسر كشور شود.
رضايي با تأكيد بر تفاوت عمده اجراي تعزيه با تئاتر و يك شبيه‌خوان با هنرپيشه يا بازيگر يادآور شد: بايد اين
تفاوت با اجراهاي صحيح و مطلوب شبيه‌خوانان براي همه به ويژه نسل جوان قابل شناسايي و تشخيص باشد.
اين عضو انجمن تعزيه‌خواني كشور گفت: با وجود آنكه مسئولان و نهادهاي مربوطه معدود حمايت‌هايي را در راستاي حفظ و احياي هنر تعزيه‌خواني در ايران داشته‌اند اما تعزيه در كشور هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است.
وي برگزاري مجالس تعزيه در شهرهاي بزرگ را منحصر به جشنواره‌ها، اجرا در آمفي‌تئاترها، پارك‌ها دانست و خاطرنشان كرد: اجراي تعزيه مكان و محل صحنه‌آرايي خاص خود به ويژه تكيه را مي‌طلبد و اگر قرار باشد برپايي تعزيه در پارك‌ها و زمان آن منحصر به جشنواره‌ها باشد تعزيه‌خواني از بين مي‌رود.
اين استاد پيش كسوت تعزيه‌خواني كشور كه تعزيه را با از چهار نسل اجداد خود به ارث برده و تعزيه‌خواني را با طفل‌خواني از پنج سالگي اغاز كرده افزود: بيشترين، بزرگ‌ترين و مشهورترين گروه‌هاي تعزيه و اجراي مجالس تعزيه در كشور در استان اصفهان با دارا بودن بيش از يكهزار گروه تعزيه‌خواني است.
وي تصريح كرد: معروفترين و گسترده‌ترين مكان مطلوب و اجراي متناسب تعزيه در اين استان و ايران حسينيه قودجان خوانسار با 30 سال سابقه در برپايي تعزيه است.
رضايي گفت: اين شيوه برگزاري مجالس سوگواري و عزاداري سالار شهيدان در قالب هنر تعزيه‌خواني در خوانسار كه از اربعين حسيني تا 28 صفر شاهد يك ميليون نفر بازديد كننده از اين مراسم است الهام‌بخش برپايي اين مراسم در ديگر مناطق و شهرهاي استان اصفهان شده و اجراهاي زنده هنر آييني تعزيه را گسترش و رواج داده است.
به گفته وي براي اينكه تعزيه خواني در همه ايران جايگاه واقعي خود را به‌دست آورد و توسعه و رونق روز افزون خود را پيدا كند بايد زمينه مادي و معنوي اجراي آن توسط شبيه‌خوانان در سراسر كشور خاصه شهرهاي بزرگ فراهم شود.
رضايي در ادامه با انتقاد از تقليد بيشتر شبيه‌خوان‌ها در كشور از فيلم و سي دي تعزيه افزود: تعزيه‌خوان حرفه‌اي و به معناي واقعي كلمه در كشور كم است چرا كه اگر رده تخصصي يك شبيه خوان تا 10 قسمت از جمله صدا، آشنايي به رديف دستگاه موسيقي، نحوه لباس پوشيدن، راه رفتن،نسخه در دست گرفتن و غيره در نظر گرفته شود اشخاص در نقش موافق و مخالف‌خوان بايد در تمام اين مراحل استاد و صاحب تجربه باشند.
وي هدف از تشكيل انجمن تعزيه خوانان ايران را به منظور مديريت و ساماندهي گروه‌هاي تعزيه‌خوان سراسر كشور و شناسايي استعدادها و ظرفيت‌هاي آنها ذكر و تصريح كرد: سه سال از تشكيل اين انجمن مي‌گذرد ولي هنوز يك مكان و جايگاه ثابت به عنوان دفتر كار ندارد.
وي افزود تا كنون يكهزار نفر تعزيه خوان با رده هاي وابسته، پيوسته، آماتور و حرفه‌اي و تعداد سنوات اجرا به عضويت اين انجمن نائل شده‌اند.
مراسم تعزيه‌خواني با عنوان چكيده ماتم در روستاي محمدآباد بخش مركزي از توبع شهرستان آران‌وبيدگل با هنرمندي اساتيد برجسته كشوري و با حضور مسولان و جمع كثيري از علاقمندان به اهلبيت(ع) برگزار شد.
 
 
چاپ خبر
شنبه12دي1388 - 48 :19 نويسنده:علیرضا
 
 

نظرات كاربران در مورد اين خبر

نظري در مورد اين خبر ثبت نشده است!!!

نظر شما درباره اين خبر
نام
نظر شما

 

 
     

 

رفتن به بالا Designer: ARA صفحه اصلی ارتباط با ما درباره ما
Copy Right © 2009 Day News ,All Right Reserved
Free Web Hosting